Regenerowane części samochodowe bezpośrednio ze źródła
search
Potrzebujesz porady?
Telefon
Zadzwoń +48 782 246 351
basket 0

0 zł

Nie masz żadnych produktów w koszyku

Wtryskiwacze Common Rail – do czego służą i jak rozpoznać, że nie działają

calendar04.05.2022

timer6 min

userKasia

Technologia Common Rail (CR) podbiła świat już w 1997 roku, kiedy to zadebiutowała w silnikach samochodów Alfa Romeo. W bardzo krótkim czasie zaczęli z niej korzystać także inni producenci pojazdów. W porównaniu do starszych technologii, systemy Common Rail charakteryzują się znacznie niższą emisją dwutlenku węgla, cichszą pracą, wyższą wydajnością i niższym zużyciem paliwa. Od 2010 roku (i normy emisji spalin EURO 5) w samochodach osobowych z silnikami wysokoprężnymi nie znajdziemy innego układu wtryskowego.

Rozebrany wtryskiwacz Common Rail

Wtryskiwacze Common Rail są integralną częścią systemu wysokiego ciśnienia. Ich zadaniem jest wtrysk paliwa z pompy wtryskowej do komory spalania poszczególnych cylindrów pod wysokim ciśnieniem w możliwie najlepszym stanie spalania (= najmniejsze cząstki).

System wtryskowy Common Rail pozwala na dużą elastyczność w dostosowaniu wtrysku paliwa do silnika. Jest to możliwe dzięki wysokim ciśnieniom wtrysku przekraczającym 2000 barów 
(200 MPa) oraz możliwości dostosowania ciśnienia wtrysku do aktualnych warunków pracy. Do znanych producentów systemów wtryskowych common rail należą BOSCH, SIEMENS, DELPHI, DENSO i ZEXEL

Prawidłowa praca układu Common Rail zapewnia doskonałą pracę wtryskiwaczy umieszczonych w listwie. Elementy te są odpowiedzialne za precyzyjne wtryskiwanie paliwa do cylindrów. Niestety, każde zanieczyszczenie oleju napędowego może przyczynić się do ich uszkodzenia. W systemach Common Rail stosowane są dwie odmiany zaworów wtryskiwaczy w zależności od ogniwa poruszającego dyszą: elektromagnetyczna i piezoelektryczna. 

Rozebrany wtryskiwacz Common Rail


Rysunek wtryskiwacza elektromagnetycznego BOSCH

Wtryskiwacze elektromagnetyczne są najbardziej rozpowszechnionym typem wysokociśnieniowego wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych. Pozwalają one na rozdzielenie funkcji generowania wysokiego ciśnienia i wykonywania wtrysku paliwa. Dzięki temu układ wtryskowy jest bardziej elastyczny i lepiej dostosowuje się do silnika niż tradycyjne systemy napędu workowego.


Paliwo w zbiorniku jest stale pod wysokim ciśnieniem, więc wtrysk może być regulowany poprzez wysyłanie impulsów elektrycznych do wtryskiwaczy. W systemach CR nowej generacji można dokonywać wielu wtrysków podczas jednego cyklu pracy silnika. Efektem tego jest mniejsze zużycie paliwa, cichsza praca silnika i niższy poziom substancji szkodliwych w spalinach.

Rysunek wtryskiwacza elektromagnetycznego BOSCH

Wtryskiwacz piezoelektryczny

Wtryskiwacze piezoelektryczne umożliwiają bardziej precyzyjne dozowanie dawki wtryskiwanego paliwa i lepsze rozpylenie paliwa w komorze spalania silnika. Ich główną zaletą jest krótki czas aktywacji (ok. 0,1 ms). Wtryskiwacze sterowane piezoelektrycznie mają około czterokrotnie większą prędkość przełączania niż wtryskiwacze sterowane elektromagnetycznie. Dzięki temu można skrócić odstępy między kolejnymi iniekcjami i zwiększyć wydajność procesu iniekcji. Zaletą tego rozwiązania jest również oszczędność około 75 % ruchomej masy na iglicy dyszy. Jedyną wadą jest to, że wtryskiwacze piezoelektryczne są obecnie w dużej mierze nienaprawialne, ponieważ ich producenci nie dostarczają danych i komponentów potrzebnych do regeneracji. My w Autonormie jesteśmy w stanie naprawić/regenerować je za pomocą naszych autorskich technologii i procedur. Pomagamy klientom w całej Europie obniżyć koszty zakupu nowych wtryskiwaczy, często o kilkadziesiąt procent. Przy tym mają one tą samą żywotność.


Wtryskiwacz piezoelektryczny

Przyczyny uszkodzeń wtryskiwaczy Common Rail 

  • naturalne zużycie komponentów wprost proporcjonalne do liczby przejechanych kilometrów,
  • nieprawidłowy proces spalania mieszanki,
  • niska jakość paliwa,
  • zatkany filtr paliwa,
  • zanieczyszczenie paliwa w układzie (cząstki rdzy, kurz, drobne kawałki metalu, woda i inne niepożądane ciecze),
  • nieprawidłowy montaż jednostki wtrysku paliwa,
  • wadliwie wykonany chiptuning.


Jak zidentyfikować wadliwie działający wtryskiwacz Common Rail?

  • Zwiększone dymienie silnika (czarny dym z wydechu),
  • spadek osiągów silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa (z powodu nieszczelności wtryskiwaczy),
  • nierówna praca silnika na biegu jałowym (zła kalibracja wtryskiwaczy),
  • zwiększony hałas silnika,
  • utrudniony rozruch zimnego silnika,
  • szarpanie lub awarie spalania podczas jazdy (nieprawidłowe dawkowanie wtrysku pod obciążeniem, wtryskiwacz przechodzi w tzw. Przelew, szarpanie lub przerywany zapłon podczas jazdy (niewłaściwe dozowanie wtryskiwaczy pod obciążeniem, wtryskiwacz przechodzi w stan przepełnienia),
  • przegrzanie silnika,
  • nagłe zatrzymanie silnika (częste w przypadku wtryskiwaczy piezoelektrycznych).

Uwaga: Powyższe objawy mogą być również spowodowane nieprawidłowym działaniem innych układów silnika. Dlatego zalecamy sprawdzenie i zweryfikowanie przyczyny awarii jednostki wtryskowej.


Najlepszym sposobem na zdiagnozowanie wtryskiwaczy jest multimetr, ale przy podstawowej wiedzy o silnikach spalinowych można samemu wykryć problem. Pierwszą oznaką wadliwego wtryskiwacza jest gwałtowny wzrost zużycia paliwa. Inne oznaki to słyszalna twarda praca silnika, nadmierne wibracje i duże ilości czarnego lub białego dymu wydobywającego się z wydechu.

Korzyści wynikające z zastosowania regenerowanych wtryskiwaczy Common Rail

  • jakość taka sama jak w przypadku nowych części za znacznie niższą cenę,
  • przyjazny dla środowiska
  • certyfikat jakości

Jak regenerujemy wtryskiwacze

  1. demontáž na součástky z prvovýroby,
  2. Demontaż na części z produkcji pierwotnej,
  3. czyszczenie wszystkich elementów za pomocą myjki ultradźwiękowej,
  4. badanie elementów pod mikroskopem,
  5. części nienadające się do użytku są wyrzucane i zastępowane nowymi,
  6. części funkcjonalne są nadal obrabiane (szlifowanie, piaskowanie),
  7. montaż wtryskiwacza przez wyspecjalizowany personel przy użyciu specjalistycznych narzędzi producenta,
  8. powłoka antykorozyjna,
  9. kontrola wyjścia (dołączony raport z testu wyjścia).

Wtryskiwacz Common Rail przed i po regeneracji

Tak wyglądają u nas wtryskiwacze Common Rail przed i po regeneracji
Tak wyglądają u nas wtryskiwacze Common Rail przed i po regeneracji
Tak wyglądają u nas wtryskiwacze Common Rail przed i po regeneracji
Tak wyglądają u nas wtryskiwacze Common Rail przed i po regeneracji

Tak wyglądają u nas wtryskiwacze Common Rail przed i po regeneracji

Wtryskiwacze Common Rail w magazynie

Jak wymienić wtryskiwacz common rail?

Obejrzyj nasze wideo instruktażowe: