Regenerowane części samochodowe bezpośrednio ze źródła
search basket 0

0 zł

Nie masz żadnych produktów w koszyku

Silnik 2.0 TDI - zalety i wady tego diesla

calendar10.08.2023

timer5 min

userKasia

Silnik 2.0 TDI został zaprojektowany jako godny następca popularnego i cenionego wariantu 1.9 TDI. Choć znacznie nowocześniejszy od poprzednika, powszechnie uważany jest za mniej trwały. Oszczędności materiałowe i błędy technologiczne oraz przejście na inne oleje to główne przyczyny trudności, z jakimi boryka się 2.0 TDI. 


Instalacja silnika 2.0 TDI odbywa się w wielu modelach samochodów

Silnik 2.0 TDI zadebiutował na początku 2003 roku (Touran) i stopniowo pojawiał się w większości modeli Grupy Volkswagen. Z czasem trafił także pod maski niektórych pojazdów marek Mitsubishi, Jeep i Dodge. Nie ma wątpliwości, że pod względem popularności dorówna swojemu poprzednikowi, czyli 1.9 TDI. Niestety, nie pod względem trwałości.


Zanim przyjrzymy się problemom, kosztom i osiągom, warto wiedzieć, że 2.0 TDI można układać wzdłużnie lub poprzecznie. Ma wałki wyrównoważające (decyduje to np. o rodzaju napędu pompy oleju) i występuje w różnych wariantach mocy - z głowicami ośmio- i szesnastozaworowymi (dotyczy wersji 140 KM). Następnie z pompą tandemową i wtryskiem PD lub PPD lub wtryskiem common rail (wprowadzonym od końca 2007 roku).

Ze względu na ciągłe modyfikacje i innowacje, wprowadzenie bardziej rygorystycznych norm emisji spalin i przepisów podatkowych w poszczególnych krajach, liczba wariantów silników i różnic jest wysoka. Z eksploatacyjnego punktu widzenia silnik 2.0 TDI nie jest zbyt dobry. Niestety, problemy z silnikiem 2.0 TDI zaczynają się ujawniać po przejechaniu od 100 do 120 000 kilometrów. Usterki i późniejsze naprawy są wówczas bardzo kosztowne. Choć wiele z nich jest zbieżnych z tymi, które dotykają większość nowoczesnych jednostek wysokoprężnych, są też takie, które są typowe dla wersji 2.0 TDI.


Silnik 2.0 TDI jest wersją rozwojową silnika 1.9 TDI o mocy 130 KM (w prostej linii jest to wersja AZV lub BKD).

Jakie są typowe usterki silnika 2.0 TDI?

Pęknięcie lub "ściśnięcie" głowicy cylindrów w silniku 2.0 TDI jest powszechne w wersji 16-zaworowej. Uszkodzenie występuje w cylindrze 1 lub cylindrach 2 i 3 jednocześnie. Według niepotwierdzonych źródeł, producent samochodów Volkswagen twierdził, że uporał się z problemem pod koniec 2006 roku. Jednak usterki tego typu nadal występują w pojazdach z późniejszych lat produkcji. Wariant 8-zaworowy cierpi wówczas na błędy "osadzenia" związane z wyciekiem płynu chłodzącego na pierścieniu uszczelniającym cylindra po stronie wydechowej. Występuje również ściskanie obszaru osadzenia wtryskiwaczy. 


Inną typową usterką silnika 2.0 TDI są problemy z pompą oleju. Dotyczą one zarówno wersji PD z wałkiem wyrównoważającym, jak i bez niego. W pierwszym przypadku krawędzie osi (jest to wielokąt podobny do imbusa) napędzającej pompę oleju wyginają się, co skutkuje niewystarczającym napędem pompy. W wariancie bez "wałków wyrównoważających", gdzie pompa jest napędzana łańcuchem, łańcuch ulega rozciągnięciu.

Innowacja i pojawienie się systemu Common Rail

W codziennym użytkowaniu 2.0 TDI robi dobre wrażenie. Dynamika i niskie zużycie paliwa podstawowego wariantu z PD (moce: 136 i 140 KM) zadowolą wielu kierowców. Bardziej wymagający mogą sięgnąć po 170-konną wersję z wtryskiwaczami PPD od Siemensa, często z filtrem DPF. Niestety, ten ostatni prędzej czy później podnosi koszty eksploatacji. 
Kolejne zastrzeżenie można mieć do dość głośnej pracy jednostki. Problem ten rozwiązano pod koniec 2007 roku, rezygnując z wtryskiwaczy na rzecz systemu common rail (warianty CR zostały zastąpione przez wersje PD). Dodatkowo wprowadzono szereg modyfikacji, dzięki którym nowe silniki 2.0 TDI mogą liczyć na nieco dłuższą żywotność. Jak będzie w rzeczywistości? Przekonamy się już wkrótce.

Silnik 2.0 TDI - Audi

Silniki 2.0 TDI pod maską modeli z Ingolstadt napędzane były zarówno jednostkami z wtryskiem PD, jak i CR i obejmowały następujące modele (w nawiasach podano datę debiutu silnika 2.0 TDI w danym modelu): A4 B8 (2007), A5 (2008), TT II (2008) i Q5 (2009).


Silnik 2.0 TDI - Seat

Pierwszym samochodem marki Seat wyposażonym w silnik 2.0 TDI była Altea (2004 r.), a także Ibiza III (2009 r.), Toledo III (2004 r.), Exeo (2009 r.), Leon II (2005 r.), Alhambra I (2005 r.) i debiutująca obecnie Alhambra II (data w nawiasie).

Silnik 2.0 TDI - Skoda

Silnik 2.0 TDI pojawił się w samochodach marki Škoda w 2004 roku (Superb I). Ponadto jednostki te można znaleźć w następujących modelach czeskiego producenta (w nawiasie podano datę debiutu silnika 2.0 TDI w danym samochodzie): Octavia II(2004), Superb II (2008), a także w kompaktowym SUV-ie Yeti (2009).

Silnik 2.0 TDI - Volkswagen

Touran I to pierwszy pojazd Grupy Volkswagen wyposażony w silnik 2.0 TDI (2003). W 2003 roku wprowadzono następujące modele: Golf VI, Golf Plus, Jetta, Passat B5, Passat CC, Scirocco, Eos, Touran II, Sharan I, Sharan II, Caddy, T5 (również w wersji biturbo/180 KM), Tiguan i Amarok.

Silnik 2.0 TDI - inne marki

Silnik 2.0 TDI PD montowali w swoich pojazdach także producenci, dla których opracowanie własnej jednostki wysokoprężnej tej wielkości było albo nieopłacalne, albo niewykonalne w danym momencie. Oprócz Mitsubishi były to między innymi Jeep (Compass) i Dodge (Avenger, Caliber).

Nie znaleziono żadnych wyników dla wyszukiwanej frazy
Z powrotem arrow