Kasia poradzi
info@autonorma.pl
(PN – CZW: 8:00-18:00, PT: 8:00-16:30)
10.08.2023
5 min
Kasia
Silnik 2.0 TDI został zaprojektowany jako godny następca popularnego i cenionego wariantu 1.9 TDI. Choć znacznie nowocześniejszy od poprzednika, powszechnie uważany jest za mniej trwały. Oszczędności materiałowe i błędy technologiczne oraz przejście na inne oleje to główne przyczyny trudności, z jakimi boryka się 2.0 TDI.
Silnik 2.0 TDI zadebiutował na początku 2003 roku (Touran) i stopniowo pojawiał się w większości modeli Grupy Volkswagen. Z czasem trafił także pod maski niektórych pojazdów marek Mitsubishi, Jeep i Dodge. Nie ma wątpliwości, że pod względem popularności dorówna swojemu poprzednikowi, czyli 1.9 TDI. Niestety, nie pod względem trwałości.
Silnik 2.0 TDI jest wersją rozwojową silnika 1.9 TDI o mocy 130 KM (w prostej linii jest to wersja AZV lub BKD).
Pęknięcie lub "ściśnięcie" głowicy cylindrów w silniku 2.0 TDI jest powszechne w wersji 16-zaworowej. Uszkodzenie występuje w cylindrze 1 lub cylindrach 2 i 3 jednocześnie. Według niepotwierdzonych źródeł, producent samochodów Volkswagen twierdził, że uporał się z problemem pod koniec 2006 roku. Jednak usterki tego typu nadal występują w pojazdach z późniejszych lat produkcji. Wariant 8-zaworowy cierpi wówczas na błędy "osadzenia" związane z wyciekiem płynu chłodzącego na pierścieniu uszczelniającym cylindra po stronie wydechowej. Występuje również ściskanie obszaru osadzenia wtryskiwaczy.
Silniki 2.0 TDI pod maską modeli z Ingolstadt napędzane były zarówno jednostkami z wtryskiem PD, jak i CR i obejmowały następujące modele (w nawiasach podano datę debiutu silnika 2.0 TDI w danym modelu): A4 B8 (2007), A5 (2008), TT II (2008) i Q5 (2009).
Pierwszym samochodem marki Seat wyposażonym w silnik 2.0 TDI była Altea (2004 r.), a także Ibiza III (2009 r.), Toledo III (2004 r.), Exeo (2009 r.), Leon II (2005 r.), Alhambra I (2005 r.) i debiutująca obecnie Alhambra II (data w nawiasie).
Silnik 2.0 TDI pojawił się w samochodach marki Škoda w 2004 roku (Superb I). Ponadto jednostki te można znaleźć w następujących modelach czeskiego producenta (w nawiasie podano datę debiutu silnika 2.0 TDI w danym samochodzie): Octavia II(2004), Superb II (2008), a także w kompaktowym SUV-ie Yeti (2009).
Touran I to pierwszy pojazd Grupy Volkswagen wyposażony w silnik 2.0 TDI (2003). W 2003 roku wprowadzono następujące modele: Golf VI, Golf Plus, Jetta, Passat B5, Passat CC, Scirocco, Eos, Touran II, Sharan I, Sharan II, Caddy, T5 (również w wersji biturbo/180 KM), Tiguan i Amarok.
Silnik 2.0 TDI PD montowali w swoich pojazdach także producenci, dla których opracowanie własnej jednostki wysokoprężnej tej wielkości było albo nieopłacalne, albo niewykonalne w danym momencie. Oprócz Mitsubishi były to między innymi Jeep (Compass) i Dodge (Avenger, Caliber).